keskiviikko 25. toukokuuta 2016

Koulu, jossa jokainen saa olla oma itsensä

Millainen koulu on Vihdin Steinerkoulu? Koulumme kevätretkellä se taas nähtiin ja koettiin. Tämä on koulu, jossa luovuus, leikki ja yhteishenki kukoistavat. Täällä ollaan, tehdään ja opitaan yhdessä: isot ja pienet, tytöt ja pojat, oppilaat ja opettajat. Täällä jokainen saa olla oma ainutlaatuinen itsensä.

Tällä kertaa kevätretki suuntautui erään oppilaan kotiin. Opettajat Minna Leppänen ja Merja Leisti saivat lähinnä hymyillen katsella koululaisten puuhia vehreässä maatilaympäristössä. Näille lapsille ei todellakaan tarvitse keksiä mitään makkaranpaistoa erityisempää retkiohjelmaa, he keksivät loputtomiin tekemistä itse kun heille vain antaa mahdollisuuden. Yläluokkalaisetkin jaksavat innokkaasti telmiä pienempien kanssa, kanniskella reppuselässä ja tehdä kukkaseppeleitä.

Aina ei koululaisten yhteishenki ole ollut ihan näin hyvä. Toki pienessä koulussa kaikki oppilaat tuntevat toisensa ja kontakteja syntyy luontevasti eri-ikäisten lasten välille. Kuitenkin Vihdin Steinerkoulussa ilmapiiri on vielä entisestään parantunut sen jälkeen, kun täällä aloitetettiin koko koulun yhteisten näytelmäprojektien tekeminen sekä syksyllä että kevällää. Merja Leisti kertoo. “Luokat olivat aikaisemmin enemmän erillään, hiukan oli kyräilyä ja kateutta: miksi tuo luokka saa tehdä tuollaista ja me ei, miksi vain meiltä tämä on kielletty ja miksei noilta.  Näytelmien myötä tämä on loppunut. Nyt koko koulu puhaltaa yhteen hiileen.”

Näytelmien lisäksi myös maanantaiaamujen metsäretket ovat olleet tärkeitä koulun ilmapiirin kannalta. Kun lapset pääsevät heti kouluviikon aluksi yhdessä metsään, he saavat kokea yhdessäolon riemua ja luonnon rauhoittavaa voimaa. Näistä lähtökohdista käsin on hyvä aloittaa viikon oppitunnit.

Meidän koulussamme ujommatkin oppilaat voivat rentoutua, saada lisää itseluottamusta ja sosiaalisia onnistumisen kokemuksia. Toisaalta myös ne, jotka luonnostaan ovat itsevarmempia ja ulospäinsuuntautuneempia, saavat rauhassa keskittyä opiskeluun ja rentoon yhdessäoloon muiden oppilaiden kanssa ilman, että heidän tarvitsee yrittää päteä tai olla jotain muuta kuin todella ovat. Kun koulussa on tällainen hyvä ja lämmin ilmapiiri, oppilailla on enemmän energiaa ja intoa myös opiskeluun.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti